Vurdering og vitnemål

Innhold

Vitnemål utstedes på grunnlag av oppnådd standpunkt- og eksamenskarakterer etter 10. trinn.

Fravær for 8. til 10. trinn føres også på vitnemålet. Karakterene brukes som grunnlag for opptak til videregående skole.

Standpunktkarakterer skal være faglig relevante og rettferdige

For at standpunktkarakterene i størst mulig grad skal være rettferdige og gis på likt grunnlag må karakterene være fastsatt i samsvar med læreplanen for faget og gjeldende regelverk.

Bredt vurderingsgrunnlag som samlet viser den kompetansen eleven har i faget

Kompetanse i fag handler om å bruke kunnskaper og ferdigheter i kombinasjon til å løse oppgaver og utfordringer. Formålet og hovedområdene i faget gir retning for å forstå kompetansemålene i sammenheng og hva samlet kompetanse i faget er.

Når standpunktkarakteren skal fastsettes, skal læreren foreta en samlet vurdering av elevens kompetanse. Det innebærer å løfte blikket fra ett og ett kompetansemål og se dem i sammenheng.

For at læreren skal få et godt bilde av elevens kompetanse, må eleven vise kompetanse på ulike måter og i ulike sammenhenger. Det kan skje gjennom fagsamtaler, læringsaktiviteter og oppgaver, skriftlige eller muntlige prøver, diskusjoner eller fremføringer, produkter elevene har laget, læringslogger osv.

En standpunktkarakter basert på én prøve vil normalt ikke være tilstrekkelig. Det finnes ikke fag hvor elevene skal vise kompetansen sin bare skriftlig eller bare muntlig.

Standpunktkarakterer (1-6) i fag publiseres i VISMA tirsdag (XX). juni 2019:

  • Engelsk, skriftlig
  • Engelsk, muntlig
  • Kunst og håndverk
  • Kroppsøving
  • Matematikk
  • Musikk
  • Naturfag
  • Norsk hovedmål, skriftlig
  • Norsk sidemål, skriftlig
  • Norsk, muntlig
  • Religion, livssyn og etikk
  • Samfunnsfag
  • Tilvalgsfag (spansk eller norsk fordypning)
  • Valgfag

Elevene fikk standpunktkarakterer i musikk og mat og helse etter 9. trinn.

Fravær og standpunktkarakterer i orden og oppførsel vil bli påført vitnemålet som deles ut 18. juni 2019.

Til toppen